Από τη Λαχαναγορά μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου θα φτάσουν οι παρεμβάσεις στο δυτικό τμήμα της περιφερειακής οδού

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ

Θετική γνωμοδότηση έδωσε χτες η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης για την έκδοση περιβαλλοντικών όρων δύο έργων κυκλοφοριακής αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής οδού της πόλης.

Το πρώτο έργο αφορά τη δυτική πλευρά της περιφερειακής οδού, από τον άξονα ΠΑΘΕ (κόμβος Λαχαναγοράς) μέχρι το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου». Το δεύτερο έργο αφορά τη δημιουργία λωρίδων έκτακτης ανάγκης στην ανατολική πλευρά της περιφερειακής οδού και την ανακατασκευή της γέφυρας του Πανοράματος.

Πρόκειται για δυο έργα που είχε προωθήσει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, για τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό. Σε ό,τι αφορά το δυτικό τμήμα, προβλέπεται η κατασκευή πέντε ανισόπεδων κόμβων: Κ14 (Πολίχνη), Λαγκαδά (αερογέφυρα Σταυρούπολης), Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη), Μαιάνδρου (Εύοσμος) και 3ης Σεπτεμβρίου (Ελευθέρια).

Οπως επισήμανε η εντεταλμένη σύμβουλος της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Ιωάννα Τζάκη, τα έργα αυτά έχουν τεράστια σημασία για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό. Ιδιαίτερα για την κατασκευή των πέντε ανισόπεδων κόμβων σχολίασε ότι είναι ένα μεγάλο έργο που θα ξεμπλοκάρει ιδιαίτερα την κίνηση, αφαιρώντας τα φανάρια από τη ροή κυκλοφορίας της περιφερειακής οδού προς τα δυτικά. Επίσης, διευκρίνισε ότι η Μητροπολιτική Επιτροπή πρόσθεσε στους περιβαλλοντικούς όρους την ανάγκη πρόβλεψης για τη δημιουργία διελεύσεων πεζών, καθώς οι περιοχές όπου θα γίνουν οι κόμβοι γνωρίζουν μεγάλη οικιστική ανάπτυξη.

Με δεδομένη την κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στη Λαχαναγορά, που έχει δρομολογηθεί, με την κατασκευή και των άλλων πέντε κόμβων, η εσωτερική περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σε δρόμο χωρίς φανάρια και η ροή της κυκλοφορίας θα είναι συνεχής.

Πρόκειται για το έργο της λεγόμενης «αναβάθμισης» της δυτικής περιφερειακής οδού, σε μήκος 8 χλμ. Δεν περιλαμβάνεται η άνω διάβαση στην οδό Ολυμπιάδος (Εύοσμος), διότι δεν είναι ανισόπεδος κόμβος. Εκεί προβλέπεται να κατασκευαστεί «πράσινη γέφυρα» πεζών και ποδηλατών.

Αναβάθμιση

«Η αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής δε στοχεύει μόνο στην αύξηση της διαμπερούς κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού και στην καλύτερη σύνδεσή της με το αστικό δίκτυο, αλλά στην αναβάθμιση της δυνατότητας των τοπικών μετακινήσεων και γενικότερα στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην περιοχή, αφήνοντας περισσότερο χώρο για τον πολίτη. Η υλοποίηση του έργου αναβάθμισης μεταξύ των κόμβων Κ16 (Λαχαναγορά) και Κ5 (Πολίχνη) θα επιτρέψει επίσης την αποτελεσματικότερη διασύνδεση των δήμων της περιοχής, οι οποίοι έχουν ήδη περιοχές επέκτασης πέρα από την περιφερειακή. Ακόμη, θα διευκολύνει την προσπέλαση στις περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων αλλά και στην καλύτερη προστασία των περιοχών κατοικίας», τονίζει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Το προεκτιμώμενο κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα περίπου 30 εκατ. ευρώ θα δοθούν για απαλλοτριώσεις. Εκτιμάται ότι οι κόμβοι στο σύνολό τους αναμένεται να είναι έτοιμοι το 2015, με εξαίρεση τον Κ16, ο οποίος συμβασιοποιήθηκε ήδη, είναι ο πιο δύσκολος κι ένα από τα σπουδαιότερα έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη κι έχει χρονοδιάγραμμα κατασκευής 62 μηνών. Δηλαδή θα είναι έτοιμος (εφόσον όλα προχωρήσουν χωρίς προβλήματα) στις αρχές του 2017.

Η βελτίωση του δυτικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης θεωρήθηκε ως έργο άμεσης προτεραιότητας στο σύνολο των σχεδιασμών για τα έργα υποδομής από την προηγούμενη κυβέρνηση κι έτσι προωθήθηκαν οι μελέτες γρήγορα, προκειμένου να βρεθούν τα χρηματοδοτικά μέσα για την εξασφάλιση των απαιτούμενων κονδυλίων.

Ανατολικά

Για το ανατολικό τμήμα της περιφερειακής, από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι την Καλαμαριά, προβλέπεται διαπλάτυνση κατά μία λωρίδα ανά ρεύμα κυκλοφορίας, με λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή αντίστοιχες εσοχές έκτακτης ανάγκης, καθώς και η ανακατασκευή του κόμβου Κ11 (Πυλαίας - Πανοράματος), δηλαδή της λεγόμενης γέφυρας Πανοράματος.

Μετά τη διαπλάτυνση θα υπάρχουν δηλαδή τέσσερις λωρίδες ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Η διαπλάτυνση θα γίνει αμφίπλευρα και θα απαιτήσει τη μετάθεση και κατά τμήματα τoν ανασχεδιασμό του παράπλευρου δικτύου, την ανακατασκευή της γέφυρας της οδού Τζων Κέννεντυ (Πυλαίας - Πανοράματος) και τη διαπλάτυνση πέντε κάτω διαβάσεων στις οδούς 17ης Νοεμβρίου, Μπουμπουλίνας, Εγνατία - Κ11, Γρυπάρη και Ερατούς.

Στο ανατολικό τμήμα της περιφερειακής οι λωρίδες κυκλοφορίας είναι πολύ στενές και υπάρχει ζήτημα ασφάλειας. Η δε γέφυρα του Πανοράματος έχει χαρακτηριστεί εδώ και χρόνια επικίνδυνη και το οδόστρωμα της λωρίδας πρόσβασής της χαρακτηρίζεται καρμανιόλα. Με τη διαπλάτυνση εξετάζεται και η δυνατότητα κατασκευής νέου διαχωριστικού στηθαίου ασφαλείας σε αντικατάσταση του υπάρχοντος και γενικότερες παρεμβάσεις βελτίωσης του επιπέδου ασφάλειας.

Η γνωμοδότηση της Μητροπολιτικής Επιτροπής θα σταλεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ώστε να δοθούν οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.